De jarenlange werkelijkheid van de rijschoolbranche
Het is een artikel over de toenemende verkeersonveiligheid en de onwil van het niet willen benutten van nieuwe mogelijkheden.
Met als uitkomst dat er mensenlevens bespaard worden en andere bijkomende kosten met miljarden naar beneden kunnen worden bijgesteld.
Een belangrijk verhaal en kennis meen ik, maar ook met een confronterende boodschap. Want de dreiging van verkeersonveiligheid is niet los te zien van hoe de rijinstructeurs worden en zijn opgeleid en hoe de leerlingen worden opgeleid.
En voor de duidelijkheid: hier kun je geen instructeur een verwijt over maken.
Die worden geconfronteerd met geen goede opleiding en daarmee geen goede overdracht richting de leerling.
De modernisering van de rijlessen naar rijonderwijs, of toch niet?
Momenteel probeert men een beeld te creëren naar aanleiding van het in 2021 gepresenteerde rapport van Roemer, dat er een modernisering plaatsvindt van de rijles.
Sterker nog, zonder de inhoud te veranderen gaat men de rijopleiding benoemen als rijonderwijs.
Dit lijkt op leerlingenbedrog en ouders voor de gek houden.
Maar om de realiteit inzichtelijk te maken:
In het jaar 1994 is er een theorieprocedure voor het B-rijbewijs ontworpen in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Hoofdafdeling Verkeersveiligheid.
Schrijver van dit document komt ook in veel andere documenten als auteur terug.
Inmiddels is er in oktober 2023 het Nationaal leerplan rijopleiding B: Educatief ontwerp en toets traject bekend geworden, de eindversie.
En hier zien we weer dezelfde auteur terugkomen.
Wat opvalt is dat in dit geval bovengenoemde persoon altijd weer een rol speelt en dat de praktijk uitwijst dat het alleen maar slechter wordt en zelfs levensgevaarlijk is om continu dezelfde personen, onderzoeksbureaus, bedrijven in te zetten.
Je neemt het levensgevaarlijke risico van oogkleppen en kokervisie.
Wat ook opvalt is dat er inhoudelijk bijna niets verandert bij bestudering van beide documenten.
Voor een buitenstaander, zal dit onopgemerkt blijven, maar als je de teksten goed tot je laat doordringen, is er niets verandert. Het enige wat er verandert is dat dezelfde teksten nog theoretischer en moeilijk te begrijpen worden opgeschreven waardoor er voor de personen die er mee moeten werken de verzuchting klinkt, “je kunt van de theoretische (onzin) teksten geen chocolade maken.
Hiermee zijn de geschreven teksten zijn niet geschikt om te gebruiken, komen vanuit een theoretische werkelijkheid en tekentafel”.
Om paar lessen te noemen die geleerd hadden kunnen zijn, maar waar niet actief op geacteerd wordt zijn:
– De verkeersonveiligheid op de weg neemt toe.
– De rijkwaliteiten nemen af.
– Innovatie is beschikbaar maar wordt geen gebruik van gemaakt.
– Verkeersdoden en ongevallen nemen niet af.
Daarentegen blijft de rijopleiding voor het beginnersrijbewijs B statisch.
Deze verandert niet mee met de maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende maatschappij.
Maar verbetering is inmiddels beschikbaar via de onderwijsketen voor de samenleving.
Deze heeft het maatschappelijk doel ter voorkoming van verkeersdoden, ongevallen en ongevallen met letsel waarvan de huidige financiële schade in de miljarden loopt.
Dit moet iedereen gewoon weten, of je nu wil of niet, ter bescherming en bewustwording voor iedereen die het rijbewijs B wil gaan halen.
De komende tijd wordt er in samenwerking ingezoomd op diverse onderwerpen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid.
Waar onder andere op wordt ingezoomd is de verkeerstheorie, de rijlessen.
Meer weten over dit onderwerp, leest u dan ook:
https://rijbewijsmagazine.nl/?p=132
De Essentie van Rijinstructeurs: Verkeersveiligheid versus Verkorte Opleidingen
https://rijbewijsmagazine.nl/?p=108
Samen Sterk en de Koepel: Een Old Boys Network? een analyse