Ouders hun kind(eren) en het rijbewijs
Het wordt steeds weer duidelijk dat we onze kinderen als ouders niet adequaat voorbereiden op de realiteit van het leven.
In dit geval de realiteit van het beginnende bestuurder worden.
We creëren verwende wezens die alles hebben, voornamelijk dankzij een tijd van overvloed van ons leven.
Gelukkig zijn er ook nog ouders die weigeren de status quo te accepteren.
Die streven naar het bijbrengen van discipline en het aanleren van emotieregulatie.
Maar de erkenning is er dat dit een immense uitdaging is in de huidige samenleving.
Alles moet tijdens het leren autorijden vlekkeloos verlopen en zeker wanneer anderen kijken.
Het houdt ouders af van waar het over moet gaan.
We worden overspoeld met ongezonde verleidingen en schermtijd, waarop weinig ouders grip lijken te hebben. Maar deze verleidingen hebben een negatieve invloed op de verkeersdeelname.
Onze maatschappij, scholen en ouders dragen bij aan dit verwende gedrag door overmatig pamperen.
Speeltoestellen zijn zo ontworpen dat kinderen nauwelijks nog hoeven op te letten, waardoor het gevoel van eigen verantwoordelijkheid afneemt, wat doorwerkt in het hele leven.
We zijn blind geworden om dit te zien.
Als we niet opletten, gaan we gewoon mee met de massa, zonder na te denken over de langetermijngevolgen met betrekking tot deelname aan het verkeer.
Het gebrek aan discipline, frustratietolerantie en fatsoen zal hun toekomst beïnvloeden, en het ergste van alles, ze zullen de schuld waarschijnlijk buiten zichzelf leggen, bij de ander of de maatschappij.
Dit is zichtbaar tijdens de rijlessen die uw zoon of dochter volgt.
Rijinstructeurs worden moedeloos van dit gedrag van leerlingen, die vertaald altijd maar in de slachtofferrol kruipen zodra het tegenzit.
Hoe is het mogelijk dat ouders toestaan dat hun dierbaarste, (waar ik vanuit ga), hun kinderen, als ze het rijbewijs willen halen, dit via allerlei vormen van spoed speed en ééndaagse cursussen laten doen, terwijl dit de verkeersonveiligheid bevordert?
Waarom zijn ouders het eens met de theorievorm trucjestheorie en of onthoudtrainingen, die grootschalig gegeven worden?
Wat is de reden dat ouders zelfstudie/online filmpjes kijken prima vinden om de verkeerstheorie te leren?
In de bovengenoemde opleidingsmodellen met betrekking tot de theorie zit verborgen dat er zodra het theoriecertificaat binnen is, de kennis over de verkeerstheorie verdwenen is of er een foutieve interpretatie aan gegeven wordt, met alle onveilige gevolgen in het verkeer.
Terwijl de verkeersregels helder en duidelijk zijn.
Kortom is er wel het besef hoe de rijopleiding vandaag gaat en welke vorm die heeft?
De ouders van nu waren de kinderen van de jaren 80 en 90.
Toen was er een heel ander verkeersbeeld dan vandaag de dag.
Ouders geven richting de rijinstructeur en ons de indruk dat voor hun het verkeersbeeld van de jaren 80 en 90 leidend is.
Daarnaast: Hebben de ouders van nu wel een beeld van het feit dat er jaarlijks te veel beginnende bestuurders om het leven komen bij een ongeval, of betrokken raken bij ernstige ongevallen?
Is er wel eens nagedacht wat de reden hiervan is?
https://auteursrecht.blokonderwijs.nl/
basis voor dit artikel is met dank aan Anahi Israel psycholoog